مرگ تیمور لینگ

امیر تیمور گورکانی معروف به تیمور لنگ بنیانگذار حکومت تیموریان میباشد. تیمور در سمرقند بدنیا آمد. در جوانی بر اثر زخمی که در جنگ برداشته بود می‌لنگید و به تیمور لنگ مشهور شد. در کتاب عجایب المقدور نوشته ابن عربشاه تاریخنگار هم دوره تیمور: تیمور در زمان جنگ زخم برداشت و لنگ شد. بنابر روایات دیگر وی در سال ۷۶۴ ه‍.ق. بنا به استمداد امیر سیستان به کمک او شتافت و در جنگ با مخالفانش زخمی شد،[تیمور در جنگ با والی لرستان نیز چند زخم برداشت، دو انگشت دست راستش قطع شد و پای راستش چنان صدمه دید که تا پایان عمر می‌لنگید]. اما افسانه ای هم هست که تیمور در جوانی به شغل گوسفند دزدی اشتغال داشته و یک بار در هنگام دزدی گرفتار میشود و توسط چوپان پایش معیوب می‌گردد. به هر روی او مدت بیست سال به لشکرکشی در نواحی مختلف پرداخت و کله‌مناره‌های بزرگی از سر کشته‌ها ساخت.

شگفت‌انگیزترین ویژگی‌های تیمور فتوحات او در سنین بالاست، تنها در حدود پنجاه‌سالگی است که ناگاه بخش بزرگی از آسیای مرکزی و غربی را فتح می‌کند و به خاک و خون می‌کشد.

شهرت تیمور از فتح خوارزم در سال ۷۸۱ ه‍.ق. آغاز شد. او در این سال خراسان را تسخیر کرد و تا سال ۷۸۴ ه‍.ق. گرگان، مازندران، سیستان و هرات را گشود و آل‌کرت را به تصرف درآورد.

تیمور سرزمین فارس، بخشی از عراق، لرستان و آذربایجان را گرفت و سلسلهٔ جلایریان را نیز منقرض کرد. سپس در یورشی سه ساله که از ۷۸۸ تا ۷۹۰ ه‍.ق. طول کشید آذربایجان، لرستان، ارمنستان، گرجستان و شروان را نیز تصرف کرد و در سال ۷۹۳ ه‍.ق. مردم خوارزم را قتل عام کرد. آن‌گاه رو به خزر نهاد و اهالی برخی از شهرهای آن را به قتل رساند. در سال ۸۰۰ ه.ق هند را فتح کرد و دهلی را به تصرف درآورد.

با عثمانیان و ملوک مصر نیز جنگ‌ها کرد و در سال ۸۰۴ ه ق بایزید عثمانی را به اسارت بگرفت. تیمور در سال ۸۰۷ به سمرقند پایتخت خویش و سپس در حالی که در دوران پیری و فرتوتی به سر می‌برد، عزم تسخیر چین را در سر پروراند.

تیمور برای حمله به چین سپاه عظیمی حدود ۴۵۰ هزار پیاده و سواره نظام فراهم کرد و به قصد فتح چین سمرقند را ترک گفت. زمستان آن سال بسیار سرد و سخت بود. سپاهیان با عبور از یخ‌های رود جیحون در شهر اترار اردو زدند. تیمور در راه برای اینکه درون بدن خود را گرم نگه دارد و از سرما در امان باشد دستور داد مقداری شراب مخصوص را با داروهای گرم مزاج مخلوط کنند و سپس از آن شراب به حدی نوشید که رگ‌ها و تمام بدنش عرق کرد به طوری که از شدت گرما در رنج بود.

پزشکان در آن سرمای سخت یخ بر پهلو و شکمش میگذاشتند تا گرمای بدن او را پایین بیاورند. از دهان او لخته های خون فرو میریخت و پشت دست خود را به دندان میگرفت ولی اجل مهلتش نداد تا اینکه بعد از سه روز در سن ۶۹ سالگی از دنیا رفت. پس از مرگ تیمور امرا و بزرگان مرگ او را مخفی کردند و جسد تیمور را شبانه و مخفیانه به سمرقند فرستادند و پنج روز بعد در سمرقند دفن کردند. مورخین علت مرگ او را زیاده‌روی در نوشیدن شراب میدانند.

مرگ تیمورلینگ

آرامگاه تیمور لنگ در سمرقند


  1. ایرانی:

    نفرین و هزار نفرین بر خونخواران تاریخ

Copyright © 2012 ~ 2024  |  Design By: Book Cafe

دانلود همه کتاب‌ها
   هزاران کتاب در گوشی شما ⇐

نوروز آریایی، پیروز باد 

6 فروردین
🌟 «زادروز زرتشت»، فرخنده باد 🌟

🍀 سیزده بدر، سبز باد 🍀

3 اردیبهشت
🔥 «گلستان‌جشن» فرخنده باد
🔥
(جشن اردیبهشت‌گان)

6 خرداد
🌾 «جشن خردادگان»، خجسته باد
🌾

6 تیرماه
🌸 «جشن نیلوفر»، شاد باد 🌸
بزرگداشت کشاورزی و باغ‌بانی در ایران باستان

13 تیرماه
🏹 «جشن تیرگان»، فرخنده باد
🏹
روز بزرگداشت باران، ایزد باران (تیر) و گرامی‌داشت آرش کمانگیر

7 مرداد
🍃
«جشن اَمُردادگان»، شاد باد
🌿

4 شهریور
🔥 «آذر جشن»، خجسته باد 🔥
شهریورگان، روز پدر در ایران باستان

16 مهرماه
🍁 «جشن مهرگان»، فرخنده باد
🍁
گرامی‌داشت ایزد مهر، و روز پیروزی فریدون و کاوه آهنگر بر ضحاک ماردوش

✹ فرخنده باد 7 آبان ✹
👑 روز کوروش بزرگ 👑

10 آبان‌ماه
💧 «جشن آبان‌گان»، فرخنده باد
💧
گرامی‌داشت ایزدبانو آناهیتا، نگهبان و نگهدار آب‌ها

🍉 شب چله، فرخنده باد 🍉

9 آذرماه
🔥 جشن آذرگان، فروزان باد
🔥
بزرگداشت ایزد آذر، نگهبان و نگهدار آتش‌ها

1 دی‌ماه
🌞 «جشن خُرّم‌روز»، خجسته باد 🌞
گرامی‌داشت اهورامزدا

2 بهمن
🐏 جشن بهمن‌گان، فرخنده باد 🐏

10 بهمن
🔥 جشن سده، فروزان باد 🔥

5 اسفند
♡ جشن اسفندگان، شاد باد ♡
سپندارمذگان، روز بزرگداشت عشق و گرامی‌داشت بانوان

🔥 جشن چهارشنبه‌سوری، فروزان باد 🔥

نوروز ایرانی، پیروز باد

19 فروردین
🌼 جشن فروردین‌گان، گرامی باد 🌼
یادبود فَروَهَر و روانِ درگذشتگان