دانلود کتاب “دو قرن سکوت” (نسخه کامل قدیمی – بدون حذفیات) | زرینکوب

معمولا علاقمندان و عاشقان تاریخ، در طول زندگی خویش صدها بار با نام کتاب مشهور دو قرن سکوت اثر فوق‌العاده دکتر عبدالحسین زرین‌کوب مواجه می‌شوند. این کتاب از جمله آثاری است که هر زمانی نام کتاب‌های تاریخی به میان بیاید، توسط اهل فن به عنوان اثری بی‌نظیر و بی‌بدیل معرفی می‌گردد.

کتاب نایاب «دو قرن سکوت» کتابی است مهم و قابل استناد، درباره سرگذشت ایران در دو سدهٔ نخست پس از سلطهٔ اعراب. نام کتاب به خفقان و سکوت حاکم بر ایران در آن دو قرن اشاره دارد. دو قرن سکوت تاریخ حوادث سیاسی و اجتماعی ایران است در دو قرن آغازین اسلام. آنچه در آن دو قرنی که از سقوط دولت ساسانی تا روی کار آمدن نخستین دودمان ایرانی پس از اسلام؛ یعنی دودمان طاهریان، بر ایران گذشت.

نویسنده این اثر بزرگ، دکتر عبدالحسین زرینکوب می‌باشد. وی از مشهورترین و به‌نام‌ترین پژوهشگران و مورخان دوران معاصر است که همواره می‌کوشید تا با دیدی علمی و دانشی گسترده به تاریخ نگریسته و تاریخ را به مثابه علم، برای مخاطب تشریح نماید.

کتاب حاضر، قدیمی‌ترین و کامل‌ترین نسخه از کتاب دو قرن سکوت می‌باشد که بنابر اطلاعات داخل فایل PDF، از روی نسخه اولیه آن چاپ سال ۱۳۳۰ خورشیدی توسط Farhad1984 تایپ شده است. 

تاریخ ایران

کتاب دو قرن سکوت درباره چیست؟

کتاب دو قرن سکوت در سال ۱۳۳۰ خورشیدی منتشر شد و طی سال‌های بعد نیز بارها تجدیدچاپ گردید. این کتاب به عنوان یک کتاب پژوهشی مهم برای بازشناسی تاریخ ایران در سده‌های اول و دوم هجری، مورد استفاده قرار می‌گیرد. (PDF حاضر، متن مربوط به چاپ سال ۱۳۳۰ است)

کتاب دو قرن سکوت یکی از مستندترین کتاب‌های تاریخ است که تا به حال منتشر شده. خط به خط این کتاب ارجاعات دقیق به منابع دست اول و مرجع تاریخ دارد.

اما چرا این دو سده (یعنی سده‌های اول و دوم هجری) به این‌ اندازه مهم است که زرین‌کوب با وجود نگارش کتابی به نام تاریخ ایران بعد از اسلام، اما کوشید تا یک کتاب مستقل فقط در مورد این دو سده بنویسد؟ در ادامه به دلایل دکتر زرینکوب برای نگارش کتابی انحصاری در مورد این دو سده خواهیم پرداخت.

قرن اول و دوم هجری، دوران عجیبی برای ایرانیان بود. با هجوم اعراب و تحمیل عقایدشان و سپس مهاجرت‌های گسترده خانواده‌های عرب به داخل ایران، شیوه اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی زندگی در ایران به ناگاه دگرگون گشت. این دگرگونی به اندازه‌ای بود که حتی تا امروز نیز ما هنوز نتوانسته‌ایم به شیوه زندگی باستانی خود بازگردیم.

اما این دو قرن که به صورت صاعقه تمام جوانب زندگی ما را مورد حمله و سپس تغییرات بنیادین قرار داد، آبستن حوادثی بود که به مرور بخش عمده‌ای از باورها و فرهنگ اجتماعی از دست‌رفته‌ی ما را احیا نمود.

نقد و معرفی کتاب دو قرن سکوت

برخی از قیام‌های بزرگی که در طی این دو قرن پدید آمده‌است، از این قرار هستند: خیزش‌های ابومسلم خراسانی و مقنع و بابک خرم‌دین و مازیار و افشین و… . این‌ها زمینه‌ساز زنده‌شدن مظاهر فرهنگی و به‌ویژه زبان پارسی در دوران پس از سقوط ساسانیان گردید.

جدای از این‌ قیام‌ها، برخی عقاید و افکار تازه، همانند همه‌گیری آیین‌های شیعه و زیدیه و پیدایش نهضت‌های مهم فرهنگی مانند نهضت شعوبیه و نهضت‌های ملی نظیر سیاه‌جامگان و سپیدجامگان و سرخ‌جامگان در این روزگاران روی نموده‌است.

پس از یورش اعراب و سقوط ساسانیان، ایران‌زمین وارد یکی از تاریک‌ترین دوران تاریخی خود گردید. دورانی که دکتر زرینکوب از آن به عنوان دو قرن سکوت تعبیر کرده است. در طی این دویست سال، ایرانیان تمام فرهنگ و تمدن و زبان و ادبیات خود را که طی هزاران سال به دست آورده بودند، از دست دادند.

باری روزگار به همین منوال نگذشت و به زودی ایرانیان موفق به احیا و بازیابی و بازسازی تمدن و فرهنگ و ادبیات و زبان از دست رفته شدند.

این کتاب شرح حال ایران زمین در طی این دویست سال رخوت و سکون است. مولف کوشیده است تا با نگاهی علمی به این برهه حساس از تاریخ، ضمن گزارش رویدادها، به تحلیل وقایع نیز بپردازد.

تقریبا نگرش تمام دوست‌داران تاریخ و پژوهشگران به این کتاب، نگرشی مثبت است. چرا که این اثر به صورت بی‌طرفانه و نقادانه با بهره‌گیری از کتاب‌های دست‌اول تاریخی به ذکر و تشریح رویدادهای تاریخ ایران در زمانی که به صدر اسلام موسوم است، پرداخته است.

دکتر عبدالحسین زرینکوب کیست؟

عبدالحسین زرینکوب را باید در شمار بزرگ‌ترین و مشهورترین ادبا، مورخان و نویسندگان ایران زمین قلمداد نماییم. وی با نگارش ده‌ها کتاب ارزشمند، خدمات فرهنگی بسیاری به این مرز و بوم تقدیم نمود.

زرینکوب در بروجرد زاده شد. در سال ۱۳۰۱ خورشیدی بود که وی دیده به جهان بگشود. با این حال وی اصالتا خوانساری بود. او دوران ابتدایی را در همان بروجرد سپری کرد و سپس برای تحصیل در مقطع ومتوسطه به تهران آمد. سپس این محقق و بزرگمرد ایرانی تحصیلات دانشگاهی خود در  رشته ادبیات را تا مقطع دکتری سپری کرد.

از جمله مشاغلی که وی بدان مشغول بود، معلمی، استادی در دانشگاه و نویسندگی بود. آثار عبدالحسین زرینکوب به اندازه‌ای مشهور و معروف است که در بسیاری از دانشکده‌های ایران و اقصی نقاط جهان به عنوان واحدهای درسی مورد آموزش قرار می‌گیرند.

این بزرگ‌مرد عرصه علم و ادب، در سال ۱۳۷۸ خورشیدی زندگی را بدرود حیات گفت و به دیار باقی شتافت. روحش شاد و یادش جاودان باد.

نظرات درباره این کتاب

  • عموما اکثر محققا و منتقدان، نقد مثبتی نسبت به این کتاب دارند.
  • کتاب دو قرن سکوت در شمار منابعی است که بسیاری از پژوهش‌گران در جریان پژوهش‌های خود، از آن به عنوان یک منبع معتبر بهره می‌برند.
  • این اثر به اندازه‌ای در میان عموم مشهور شده است که به صورت یک ضرب‌المثل عمومی، دو سده نخست هجری را دو قرن سکوت می‌نامند.
  • درمورد محتویات کتاب، عده‌ای زرینکوب را به دخالت دادن احساسات ناسیونالیستی در نگارش این کتاب متهم می‌کنند.
  • برخی نیز زرینکوب را دارای تعصبات اسلامی می‌دانند و کتاب او را رد می‌کنند.
  • در نقطه مقابل اما، بیشتر آگاهان به تاریخ و محققان، این کتاب را نه دارای تعصبات ملی و نه دارای تعصبات مذهبی می‌دانند و از همین روی در نگارش تحقیقات خود به این کتاب رفرنس می‌دهند.
  • این کتاب در شمار مشهورترین کتب پژوهشی تاریخ است که طی یک قرن اخیر نگارش یافته،

دانلود کتاب PDF دو قرن سکوت

این نسخه از کتاب دو قرن سکوت که توسط کاربران کافه‌کتاب در سایت بارگزاری شده است، ظاهرا بنابر اطلاعات داخل فایل کتاب، تایپ‌شده با بالاترین کیفیت از روی قدیمی‌ترین نسخه، چاپ سال ۱۳۳۰ خورشیدی می‌باشد.

دانلود PDF کتاب دو قرن سکوت، رایگان می‌باشد. برای دانلود رایگان کتاب دو قرن سکوت اگر قبلا عضو سایت‌ شده‌اید، وارد حساب‌کاربری‌تان بشوید و اگر هنوز در کافه‌کتاب نام‌نویسی نکرده و به عضویت این پایگاه فرهنگی درنیامده‌اید، نام‌نویسی کرده و عضو کافه‌کتاب بشوید.

بدیهی است که پس از عضویت، می‌توانید افزون‌بر این کتاب، هزاران کتاب دیگری که مخصوص اعضای سایت بارگزاری شده‌اند را نیز به رایگان دانلود نمایید.

دانلود کتاب دو قرن سکوت (نسخه کامل قدیمی و بدون حذفیات) را به تمام پژوهشگران، محققان، علاقمندان و دوست‌داران تاریخ ایران باستان، تاریخ ایران اسلامی و همه بازدیدکنندگان فهیم و ارجمند کافه کتاب، پیشنهاد می‌کنیم.

دو قرن سکوت


  1. حسین:

    درود برشما
    من وقتی کتاب دو قرن سکوت رو که خوندم واقعا لذت بردم
    سپاسگزارم

  2. متین:

    دانستنی‌های تاریخی و گذشته ایرانیان در دوره‌های مختلف باید با دقت بیشتری توسط نسل ما مطالعه و بررسی بشه چون تاریخ، چراغ راه آینده است.
    تشکر از سایت کافه کتاب

  3. حسن:

    نسخه PDF خیلی خوب و باکیفیت بود.
    لطفا نسخه صوتی هم قرار بدین.
    ممنون

  4. بهمن پیدایش بچه ناف بروجرد:

    سلام بر بروجرد شهر دکتر زرین‌کوب. ایشان فرزند اصیل بروجرد هستند. بزرگ مردی که ادبیات فارسی را تا دانشگاه های معتبر آمریکا گسترش داد. پرچم بروجرد بالاست.

  5. زینب مصطفوی:

    کتاب هم به لحاظ کیفیت بسیار خوب بود و هم متن کامل و بدون سانسور بود.
    دست شما درد نکنه.

  6. محمد:

    درود میخوام این کتاب را بخونم عاشق تاریخ ایرانم

  7. شهرناز:

    سلام
    نسخه تایپ‌شده و خوش‌فونتی بود.
    لذت بردم
    سپاس

  8. سمانه:

    این بهترین نسخه از کتاب دو قرن سکوت بود
    با کیفیت و بدون سانسور
    تشکر

  9. صادق برازنده:

    همیشه دوست داشتم کتاب دو قرن سکوت را بدون حذفیات بخوانم تا از وقایع کشورم آگاه بشوم.
    ممنونم

  10. مطهره نیک‌خواه:

    از این بهتر نمیشد.
    متن کامل و بسیار خوش‌فونت بود.
    تشکر از دوستان فعال در سایت کافه‌کتاب.
    سلامت و بهروز باشید.

  11. نسترن سلماسی:

    خیلی خوب و عالی بود و خوشحالم دانلودش کردم
    سپاس از کافه کتاب که همیشه بهترین هستید

  12. بهروز:

    فقط pdf داره ؟
    خوده کتابو دارید واسه خرید ؟

    • درود
      کافه‌کتاب مرجع دانلود کتاب‌های الکترونیکی و PDF و صوتی است و ما هیچ کتابی را به صورت فیزیکی ارائه نمی‌کنیم.
      موفق باشید.

  13. شاهین:

    با تردید دانلود کردم
    ولی الان کاملا راضیم
    نسخه باکیفیت و قدیمی بود. تمام مطالب چاپ اول رو داشت.
    دمتون گرم

  14. امیر حسین:

    سلام آیا این کتاب دو قرن سکوت که تو سایت‌تون هست نسخه اصلیِ است؟
    آیا کتاب‌هایی که تو سایت هست همه نسخه اصلی؟ چون خیلی گشتم نسخه اصلی و پیدا نکردم.

    • درود
      این نسخه از کتاب ۲ قرن سکوت، بنابر آن‌چه که در متن فایل پی‌دی‌اف آمده است، تایپ‌شده از روی چاپ اول کتاب (چاپ سال ۱۳۳۰ خورشیدی) است.

  15. سلمان:

    سلام و وقت بخیر، ممنون میشم راهنمایی کنین که آیا نسخه های موجود در بازار کتاب دوقرن سکوت با نسخه قدیمی خیلی تفاوت دارن؟ خیلی سانسور شدن؟ نسخه اصلی رو از کجا باید تهیه کنم؟

  16. علی:

    سلام من جدیدم منو میپذیرین؟ من علایق زیادی به کتاب خوندن دارم اینجا کتابای خوبی دارن میخوام دانلود کنم

    • درود بر شما دوست فرهیخته
      حضور کاربران کتاب‌دوستی مثل شما، مایه افتخار ماست علی جان.
      برای عضویت در کافه‌کتاب و فراهم‌شدن امکان دانلود کتاب‌ها، بر روی لینک زیر کلیک کرده و پس از تهیه اشتراک، به راحتی به دانلود کتاب‌ها مشغول شوید:
      لینک عضویت در کافه کتاب

  17. پیمان آزادی:

    بخش مبهم تاریخ

  18. فروغ خدادادی:

    خواتدنش واجب بر هر ایرانی است

Copyright © 2012 ~ 2024  |  Design By: Book Cafe

دانلود همه کتاب‌ها
   هزاران کتاب در گوشی شما ⇐

نوروز آریایی، پیروز باد 

6 فروردین
🌟 «زادروز زرتشت»، فرخنده باد 🌟

🍀 سیزده بدر، سبز باد 🍀

3 اردیبهشت
🔥 «گلستان‌جشن» فرخنده باد
🔥
(جشن اردیبهشت‌گان)

6 خرداد
🌾 «جشن خردادگان»، خجسته باد
🌾

6 تیرماه
🌸 «جشن نیلوفر»، شاد باد 🌸
بزرگداشت کشاورزی و باغ‌بانی در ایران باستان

13 تیرماه
🏹 «جشن تیرگان»، فرخنده باد
🏹
روز بزرگداشت باران، ایزد باران (تیر) و گرامی‌داشت آرش کمانگیر

7 مرداد
🍃
«جشن اَمُردادگان»، شاد باد
🌿

4 شهریور
🔥 «آذر جشن»، خجسته باد 🔥
شهریورگان، روز پدر در ایران باستان

16 مهرماه
🍁 «جشن مهرگان»، فرخنده باد
🍁
گرامی‌داشت ایزد مهر، و روز پیروزی فریدون و کاوه آهنگر بر ضحاک ماردوش

✹ فرخنده باد 7 آبان ✹
👑 روز کوروش بزرگ 👑

10 آبان‌ماه
💧 «جشن آبان‌گان»، فرخنده باد
💧
گرامی‌داشت ایزدبانو آناهیتا، نگهبان و نگهدار آب‌ها

🍉 شب چله، فرخنده باد 🍉

9 آذرماه
🔥 جشن آذرگان، فروزان باد
🔥
بزرگداشت ایزد آذر، نگهبان و نگهدار آتش‌ها

1 دی‌ماه
🌞 «جشن خُرّم‌روز»، خجسته باد 🌞
گرامی‌داشت اهورامزدا

2 بهمن
🐏 جشن بهمن‌گان، فرخنده باد 🐏

10 بهمن
🔥 جشن سده، فروزان باد 🔥

5 اسفند
♡ جشن اسفندگان، شاد باد ♡
سپندارمذگان، روز بزرگداشت عشق و گرامی‌داشت بانوان

🔥 جشن چهارشنبه‌سوری، فروزان باد 🔥

نوروز ایرانی، پیروز باد

19 فروردین
🌼 جشن فروردین‌گان، گرامی باد 🌼
یادبود فَروَهَر و روانِ درگذشتگان