دانلود کتاب “طبقات ناصری” (نسخه کامل دو جلدی)

کتاب نایاب طبقات ناصری” تالیف منهاج سراج جوزجانی مورخ و شاعر قرن هفتم هجری می‌باشد. این کتاب درباره تاریخ فلات ایران و آسیای میانه و همچنین تاریخ شبه‌قاره هندوستان است.

درباره کتاب طبقات ناصری

کتاب طبقات ناصری از معروف‌ترین کتب تاریخی زبان فارسی است. مولف کتاب، از رجال دانشمند معروف عصر خود بود. نویسنده از فارسی‌زبانان ساکن هند بود. این کتاب به گزارش تاریخ غوریان، تاریخ سلاطین هند و استیلای مغولان بر ایران، می‌پردازد. نثر کتاب، از بلیغ‌ترین نمونه‌های نثر پارسی است.

طبقات ناصری یک تاریخ عمومی است که برای بازشناسی تاریخ ایران و جهان در قرون شش و هفت هجری بسیار مفید است. در این کتاب افزون بر تاریخ غوریان و تاریخ سلاطین هند، تاریخ غزنویان و خوارزمشاهیان نیز ثبت و ضبط شده است.

اما مهم‌‌ترین و قابل استنادترین بخش از این کتاب، بخش یورش مغولان است. چرا که این واقعه دقیقا در زمان زندگانی منهاج سراج رخ داده و وی بسیاری از رویدادها را با چشم‌های خود دیده است. از همین روی این بخش از کتاب، در شمار یکی از منابع دست اول عالی در تاریخ ایران میانه محسوب می‌گردد.

کتاب طبقات ناصری به دلیل در برداشتن موضوعات بکر تاریخی، برای پژوهشگران و محققان تاریخ به ویژه پژوهشگران تاریخ ایران بعد از اسلام، همچون گنجینه‌ای گران‌بها و ارزشمند است.

به طور کلی طبقات ناصری شرح تاریخ ایران بزرگ و شبه قاره هند است. ایران بزرگ امروز متاسفانه تجزیه شده و لذا مردمان افغانستان و پاکستان که پیش‌تر بخشی از خاک ایران بزرگ بودند نیز از این کتاب به عنوان کتابی که دربردارنده تاریخ آن مناطق است، به عنوان اثری مهم یاد می‌کنند.

از متن کتاب

… چون سلطان علاءالدین حسین در مصاف سلطان سنجر گرفتار شد، مملکت غور و جبار مهمل ماند. گردن‌کشان و متمردان غور تمرد جستند… جمعی از اکابر که باقی مانده بودند، ملک ناصرالدین حسین بن محمد را از مادین بیاوردند و به تخت فیروزه‌کوه بنشاندند. …

… ملک قطب‌الدین چون آن حال معاینه کرد، مردان اهل قلعه را نماز دیگر جمع کرد و قرار داد: فردای بامداد، جمله اطفال و عورات را به دست خود برهنه بکشند، و مردان جملگی تیغ و شمشیر برداشته در اطراف قلعه مخفی گردند و چون درب قلعه گشاییده گردید و دشمنان وارد شدند، جملگی تیغ آخته و با کفار حرب نمایند و این را تا زمانی که به شهادت رسند ادامه دهند …

منهاج سراج جوزجانی

نویسنده این کتاب قاضی منهاج سراج جوزجانی از بزرگان ایرانی بود که در بخش‌‌های شرقی فلات ایران (افغانستان امروزی) در حوالی قرن هفتم هجری قمری می‌زیست.

وی پرورش یافته در خانواده‌ای بود که همه در دانش و سیاست زبانزد بودند و در دربار غوریان مناصب مهمی داشتند. حضور وی در دربار غوریان و دسترسی به کتب و اسناد اداری، باعث شد تا کتاب طبقات ناصری با محتوایی غنی و قابل استناد مکتوب گردد.

منهاج سراج افزون‌بر تاریخ‌نگاری، شاعری زبردست بود و به دو زبان پارسی و عربی نیز شعر می‌سرود. وی منظومه‌ای به نام ناصری‌نامه سرود که شوربختانه در پیچ و خم تاریخ از دست رفته است.

آخرین نکته این که منهاج سراج کتاب طبقات ناصری را هم‌زمان با کتاب تاریخ جهانگشای جوینی اثر عطاملک جوینی به رشته تحریر درآورد لذا این دو اثر در کنار یک‌دیگر مکمل بوده و ارزشی فوق‌العاده برای محققان تاریخ دارا هستند.

دانلود کتاب طبقات ناصری

دانلود کتاب طبقات ناصری (نسخه کامل دو جلدی) را به دانشجویان و پژوهشگران تاریخ هند و تاریخ ایران پس از اسلام توصیه می‌کنیم. این کتاب اثری نایاب و باکیفیت است.

این  نسخه از کتاب طبقات ناصری، اسکن شده از روی یک نسخه با کیفیت، در دو جلد می‌باشد. کتاب توسط اعضا ارسال شده و چاپ سال ۱۳۴۲ خورشیدی در افغانستان می‌باشد.

دانلود کتاب ” طبقات ناصری ” (نسخه کامل دو جلدی)


کافه‌کتاب دچار مشکلات مالی شده است. لطفا برای بقای سایت، ما را یاری دهید:

  1. faizisuri@gmail.com:

    سایت خوب است

  2. Mohammad Hassan Gharjistani:

    من یکی از علاقه‌مندان خاص موضوعات تاریخی‌ام. تاریخ گذشته‌ای که آینده‌ای روشن‌تر برای فردا‌های بهتر ترسیم می‌کند.

  3. Sharfi@gomail.com:

    سلام. میخواهم کتابهای تاریخی را بخوانم تا با تاریخ گذشتگان خود ما آشنا باشیم

  4. محمدرضا امیری:

    این کتاب را واسه پایان‌نامه‌ام می‌خواهم و همچنان مطالعه این کتاب برای دانشجویان تاریخ ارزنده است.

Copyright © 2012 ~ 2024  |  Design By: Book Cafe

دانلود همه کتاب‌ها
   هزاران کتاب در گوشی شما ⇐

نوروز آریایی، پیروز باد 

6 فروردین
🌟 «زادروز زرتشت»، فرخنده باد 🌟

🍀 سیزده بدر، سبز باد 🍀

3 اردیبهشت
🔥 «گلستان‌جشن» فرخنده باد
🔥
(جشن اردیبهشت‌گان)

6 خرداد
🌾 «جشن خردادگان»، خجسته باد
🌾

6 تیرماه
🌸 «جشن نیلوفر»، شاد باد 🌸
بزرگداشت کشاورزی و باغ‌بانی در ایران باستان

13 تیرماه
🏹 «جشن تیرگان»، فرخنده باد
🏹
روز بزرگداشت باران، ایزد باران (تیر) و گرامی‌داشت آرش کمانگیر

7 مرداد
🍃
«جشن اَمُردادگان»، شاد باد
🌿

4 شهریور
🔥 «آذر جشن»، خجسته باد 🔥
شهریورگان، روز پدر در ایران باستان

16 مهرماه
🍁 «جشن مهرگان»، فرخنده باد
🍁
گرامی‌داشت ایزد مهر، و روز پیروزی فریدون و کاوه آهنگر بر ضحاک ماردوش

✹ فرخنده باد 7 آبان ✹
👑 روز کوروش بزرگ 👑

10 آبان‌ماه
💧 «جشن آبان‌گان»، فرخنده باد
💧
گرامی‌داشت ایزدبانو آناهیتا، نگهبان و نگهدار آب‌ها

🍉 شب چله، فرخنده باد 🍉

9 آذرماه
🔥 جشن آذرگان، فروزان باد
🔥
بزرگداشت ایزد آذر، نگهبان و نگهدار آتش‌ها

1 دی‌ماه
🌞 «جشن خُرّم‌روز»، خجسته باد 🌞
گرامی‌داشت اهورامزدا

2 بهمن
🐏 جشن بهمن‌گان، فرخنده باد 🐏

10 بهمن
🔥 جشن سده، فروزان باد 🔥

5 اسفند
♡ جشن اسفندگان، شاد باد ♡
سپندارمذگان، روز بزرگداشت عشق و گرامی‌داشت بانوان

🔥 جشن چهارشنبه‌سوری، فروزان باد 🔥

نوروز ایرانی، پیروز باد

19 فروردین
🌼 جشن فروردین‌گان، گرامی باد 🌼
یادبود فَروَهَر و روانِ درگذشتگان