دانلود کتاب “تاریخ ایران باستان” | دیاکونوف

کتاب نایاب تاریخ ایران باستان ” شاهکار “دیاکونوف” ایران‌شناس بزرگ روس با ترجمه آقای روحی ارباب می‌باشد. این کتاب نسخه‌ای نایاب، چاپ سال ۱۳۴۶ خورشیدی است.

تاریخ ایران باستان و کتاب دیاکونوف

کتاب تاریخ ایران باستان از م.م.دیاکونوف یکی از نایاب‌ترین و در عین‌حال مهم‌ترین کتب تحلیلی در مورد تاریخ ایران پیش از اسلام می‌باشد. در این کتاب دیاکونوف تاریخ کامل ایران از دوره هخامنشیان، تا اشکانیان و ساسانیان را به رشته تحریر درآورده است. دیاکونوف با کمک اسناد و کتیبه‌ها و مسکوکات و مکتوبات تاریخی، این اثر بی‌نظیر را از خود به یادگار گذاشته است. 


دباکونوف همچنین به جز این اثر، در دو کتاب مجزا، مفصلا به تاریخ مادها و تاریخ اشکانیان پرداخته است.


به طور کلی ایران در دنیای باستان، تمدنی بسیار شکوهمند بود. به‌گونه‌ای که پژوهشگران تاریخ متفق‌القول، طلیعه تاریخ تمدن بشری را با امپراطوری هخامنشی در ایران آغاز می‌کنند.

تمدن فرهنگ ایرانی طی هزار و دویست سال از دوران مادها و سپس هخامنشیان، تا دوران اشکانیان و ساسانیان بر شرق و غرب عالم درخشید و میراثی عظیم برای جهانیان و دنیای امروز ما به جای گذاشت که هرچقدر دشمنان ایران به صورت مغرضانه به آن نگاه کنند، باز هم نمی‌توانند منکر شکوه آن شوند. دیاکونوف نیز با علم به این موضوع، عمر خویش را صرف پژوهش و واکاوی تاریخ ایران باستان نمود.

کتاب حاضر از سه قسمت تشکیل شده است و در هر قسمت، نویسنده به طور اختصاصی به تاریخ ایران در آن دوره خاص، پرداخته است.

قسمت اول: هخامنشیان

اولین بخخش از این کتاب مربوط به تاریخ هخامنشیان است. دیاکونوف تاریخ ایران را در این قسمت از دوران ماقبل هخامنشیان یعنی مادها آغاز کرده است. اما چون پیش‌تر و در یک کتاب مجزا به تاریخ ماد پرداخته، در این کتاب مادها را اجمالی مروری کرده و سپس وارد دوران شکوهمند هخامنشی شده است.

تاریخ هخامنشیان در سه بخش مورد تحلیل قرار گرفته است. نخست ذکر تاریخ سیاسی و وقایع مربوط به این دوره از تاسیس سلسلسه هخامنشی توسط کوروش کبیر تا سقوط هخامنشیان که در خلال آن جنگ‌های ایران و یونان و فتح مصر نیز آورده شده است. دو دیگر بررسی اوضاع اجتماعی مردم ایران در زمان حکومت هخامنشیان. و نهایتا تحلیل فرهنگ و هنر ایرانی در دوره هخامنشی که مجموع این سه بخش، محتویات قسمت اول کتاب را تشکیل می‌دهند.

قسمت دوم: سلوکیان و پارت‌ها

این بخش با حکومت اسکندر مقدونی پس از اضمحلال هخامنشیان آغاز می‌گردد. سپس به ذکر تاریخ سلوکیان که جانشینان اسکندر بوده پرداخته و پس از آن برآمدن پارت‌ها (اشکانیان) در تاریخ ایران را بازگو می‌کند.

تصادم میان سلوکیان و پارت‌ها و سپس نابودی تدریجی سلوکیان و تبدیل شدن پارت‌ها به یک امپراطوری عظیم، در ادامه این گفتار آمده است. همچنین جنگ‌های ایران و روم که در دوره اشکانی به وفور انجام گرفت و در اکثریت این جنگ‌ها نیز رومی‌ّا مغلوب شدند، از دیگر مطالب این بخش است.

این بخش با ذکر فرهنگ و تمدن ایران در عصر حکومت پارت‌ها و تحلیل و واکاوی آن، به پایان می‌رسد.

قسمت سوم: ساسانیان

آخرین بخش از کتاب به دوران حکومت مهم ساسانیان پرداخته است.

در بخش آخر کتاب پس از ذکر چگونگی به قدرت رسیدن ساسانیان، به تصادمات میان ایرانیان با رومی‌ها و سپس ایرانیان با بیابان‌گردان آسیای میانه پرداخته شده است.

در ادامه نیز وضعیت دین زرتشتی، اوضاع اجتماعی مردم، وقایعی نظیر قیام مزدک، دلایل افول ساسانیان و مسائلی از این دست مورد بررسی قرار گرفته و کتاب با شرح یورش اعراب و سقوط ساسانیان به پایان می‌رسد.

دیاکونوف کیست؟

ایگور میخاییلوویچ دیاکونوف ایران‌شناس شهیر روس بود. او در سال ۱۹۱۴ میلادی و همزمان با آغاز جنگ اول جهانی دیده به جهان گشود و در سال ۱۹۹۹ نیز پیش از اغاز هزاره جدید میلادی، درگذشت.

دیاکونوف از بزرگ‌ترین مستشرقین و خاورشناسان جهان است. او تسلطی بی‌نظیر بر تاریخ مشرق‌زمین داشت و عمده کتاب‌هایش را نه بر پایه نوشته‌های دیگران، که با تکیه بر منابع دست اول تاریخی همچون کتیبه‌ها و سنگنبشته‌ها و سکه‌ها و دیگر اسناد تاریخی، مرقوم می‌کرد.

خدمات این اندیشمند بزرگ به تاریخ ایران زمین، به شدت قابل ستایش است.

دانلود کتاب تاریخ ایران باستان

دانلود کتاب تاریخ ایران باستان، شاهکار دیاکونوف را به دانشجویان و پژوهشگران تاریخ ایران باستان توصیه می‌کنیم. این کتاب برای تمام ایرانیان و علاقمندان به فرهنگ ایرانی، اثری معظم و بی‌نظیر است.

این نسخه از کتاب تاریخ ایران باستان که توسط کاربران ارسال شده است، نسخه‌ای نفیس، اسکن شده از روی نسخه‌ای مربوط به چاپ سال ۱۳۴۶ با ترجمه آقاب روحی ارباب و تحت نظارت احسان یارشاطر می‌باشد. کتاب فوق بسیار قدیمی و ارزشمند بوده و در شمار کتاب‌های نایاب قرار دارد.

دانلود کتاب ” تاریخ ایران باستان ” | دیاکونوف


کافه‌کتاب دچار مشکلات مالی شده است. لطفا برای بقای سایت، ما را یاری دهید:

  1. زهرا محمدپور:

    خیلی عالی هست که می تونیم کتاب ها رو توخونه بدون مراجعه به کتابخانه دریافت کنیم

Copyright © 2012 ~ 2024  |  Design By: Book Cafe

دانلود همه کتاب‌ها
   هزاران کتاب در گوشی شما ⇐

نوروز آریایی، پیروز باد 

6 فروردین
🌟 «زادروز زرتشت»، فرخنده باد 🌟

🍀 سیزده بدر، سبز باد 🍀

3 اردیبهشت
🔥 «گلستان‌جشن» فرخنده باد
🔥
(جشن اردیبهشت‌گان)

6 خرداد
🌾 «جشن خردادگان»، خجسته باد
🌾

6 تیرماه
🌸 «جشن نیلوفر»، شاد باد 🌸
بزرگداشت کشاورزی و باغ‌بانی در ایران باستان

13 تیرماه
🏹 «جشن تیرگان»، فرخنده باد
🏹
روز بزرگداشت باران، ایزد باران (تیر) و گرامی‌داشت آرش کمانگیر

7 مرداد
🍃
«جشن اَمُردادگان»، شاد باد
🌿

4 شهریور
🔥 «آذر جشن»، خجسته باد 🔥
شهریورگان، روز پدر در ایران باستان

16 مهرماه
🍁 «جشن مهرگان»، فرخنده باد
🍁
گرامی‌داشت ایزد مهر، و روز پیروزی فریدون و کاوه آهنگر بر ضحاک ماردوش

✹ فرخنده باد 7 آبان ✹
👑 روز کوروش بزرگ 👑

10 آبان‌ماه
💧 «جشن آبان‌گان»، فرخنده باد
💧
گرامی‌داشت ایزدبانو آناهیتا، نگهبان و نگهدار آب‌ها

🍉 شب چله، فرخنده باد 🍉

9 آذرماه
🔥 جشن آذرگان، فروزان باد
🔥
بزرگداشت ایزد آذر، نگهبان و نگهدار آتش‌ها

1 دی‌ماه
🌞 «جشن خُرّم‌روز»، خجسته باد 🌞
گرامی‌داشت اهورامزدا

2 بهمن
🐏 جشن بهمن‌گان، فرخنده باد 🐏

10 بهمن
🔥 جشن سده، فروزان باد 🔥

5 اسفند
♡ جشن اسفندگان، شاد باد ♡
سپندارمذگان، روز بزرگداشت عشق و گرامی‌داشت بانوان

🔥 جشن چهارشنبه‌سوری، فروزان باد 🔥

نوروز ایرانی، پیروز باد

19 فروردین
🌼 جشن فروردین‌گان، گرامی باد 🌼
یادبود فَروَهَر و روانِ درگذشتگان